Anunt
Platforme
Anunturi
Categorii
Zonă clienţi
Cover Story
Fallout 3
Fallout 3
De la cumpărarea licenÅ£ei Fallout de către Bethesda, la anunÅ£area oficială a titlului Fallout 3 ÅŸi până la lansare, fanii Fallout au stat ca pe jar. Acum, când jocul a fost fixat pentru 31 octombrie ÅŸi nu mai rămâne mult de aÅŸteptat, e timpul să mai aruncăm o privire spre lucrurile pe care le-a lustruit Bethesda ÅŸi le-a aruncat publicităţii dar ÅŸi să observăm niÅŸte aspecte pe care accentul a căzut mai puÅ£in. Pentru că am scris un preview la Fallout 3 în urmă cu destul timp, pe care îl puteÅ£i găsi aici, mi-am permis să vorbesc de această dată mai liber despre Fallout 3. O privire în urmă Pentru cei care nu s-au obosit să caute prea multe informaÅ£ii despre stadiul în care se află jocul, precum ÅŸi pentru cei care nu sunt familiarizaÅ£i cu titlul Fallout, voi face niÅŸte menÅ£iuni preliminare. Fallout 3 este un RPG într-un univers post-apocaliptic, aflat în continuarea titlurilor legendare Fallout 1 ÅŸi 2 produse de Black Isle. Universul prin care s-au remarcat cele două jocuri a impresionat prin atmosfera dezolantă, cu peisaje apocaliptice, oraÅŸe distruse, dezastre nucleare oameni ce au suferit mutaÅ£ii datorită radiaÅ£iilor. Pe lângă aceasta, societatea prezentă în joc prezenta toate elementele decăderii morale: trafic de arme ÅŸi tot soiul de droguri(pe acestea din urmă, jucătorul le putea folosi ca stimulente), sclavie, prostituÅ£ie, rasism ÅŸi tot tacâmul. Toate acestea erau presărate cu dialoguri serioase sau pline de umor, câteodată umor negru ÅŸi personaje memorabile. La capitolul gameplay, jocurile se bazau pe un sistem unic, intitulat S.P.E.C.I.A.L., după atributele personajului: strenght, perception, endurance, charisma, intelligence, agility ÅŸi luck. Punctele investite in aceste atribute măreau anumite skill-uri ÅŸi ofereau posibilitatea alegerii diferitor perk-uri o dată la 3 level-up-uri. Acum, că am reuÅŸit să trezim câteva amintiri plăcute în rândul nostalgicilor, sau poate dorinÅ£a de a relua Fallout 1 sau 2, să vedem ce vrea să păstreze Bethesda din toate acestea. Ce se ÅŸtie Jocul promite o atmosferă post-apocaliptică care să se ridice la nivelul predecesorilor, susÅ£inută ÅŸi de o realizare grafică ÅŸi sonoră de excepÅ£ie. La acest capitol nu putem decât să-i credem pe cuvânt pe cei de la Bethesda, pentru că, în general, au făcut treabă bună cu grafica ÅŸi atmosfera. Tot la capitolul grafică trebuie menÅ£ionată ÅŸi schimbarea de perspectivă, aceasta va fi first person sau third person, conform cu alegerea jucatorului. După ce am văzut în trailere, perspectiva 3rd person nu este strălucită ÅŸi nu ÅŸtim cât de jucabilă. O dată cu perspectiva, se schimbă ÅŸi stilul de luptă, acesta nu va mai fi turn-based ca în primele două jocuri ale seriei, ci va avea un sistem nou, intitulat VATS (VaultTech Assisted Targeting System). Acesta permite jucatorului să dea pause ÅŸi să Å£intească inamicul, urmărind ÅŸi un filmuleÅ£ cu uciderea adversarului. Alternativ, jucătorul poate folosi varianta real time care însă, spun producătorii, va depinde de skill-urile personajului, astfel încât Fallout 3 să nu devină shooter. Tot în materie de gameplay, jocul va folosi sistemul S.P.E.C.I.A.L., cu o serie de noi perk-uri. La capitolul story, în varii trailere ÅŸi informaÅ£ii ni s-a prezentat începutul plot-ului cu personajul principal încălcând porunca overseer-ului ÅŸi avântându-se în afara vault-ului pentru a afla unde a dispărut tatăl său. O dată ieÅŸit din adăpostul subteran, jucătorul are în faţă o nouă lume, aÅŸa cum s-a dezvoltat ea după catastrofa nucleară. Pe parcursul aventurii care va dura mai mult de 100 de ore, jucătorul va avea de explorat o lume imensă, în care va avea de luat decizii morale în nuanÅ£e de gri, nu numai alb ÅŸi negru, ne spun producătorii. În acelaÅŸi timp jocul va conÅ£ine o doză serioasă de violenţă, în concordanţă cu titlurile precedente. Vor fi abandonate însă alte elemente care făcuseră predecesorii celebri, precum prostituÅ£ia, anumite aluzii din dialoguri, violenÅ£a împotriva copiilor, posibilitatea de a împuÅŸca adversartii în ochi sau în alte părÅ£i corporale etc. După cum spun producătorii, Fallout 3 va avea suficient „mature content”, însă nu atât de mult ca celelalte jocuri ale seriei. Prin pustietate Acum, că am văzut ce oferă Fallout 3 ÅŸi am trecut în revistă ÅŸi un mic raport cu predecesorii, ne vom permite o analiză a nuanÅ£elor în care se prezintă acest joc. Majoritatea fanilor Fallout ÅŸi chiar unii din fanii RPG-urilor au privit cu neîncredere preluarea titlului de către Bethesda. Åži mai mulÅ£i au fost nemulÅ£umiÅ£i de schimbarea perspectivei ÅŸi a luptelor. Întrebarea care i-a măcinat pe RPG-iÅŸtii old school a fost aceea dacă Fallout 3 nu putea fi mai apropiat de perspectiva originală. Răspunsul e, în cel mai sigur caz, nu. Pentru că Bethesda a folosit mereu perspectiva 1st sau 3rd person. Din punct de vedere tehnic, această perspectivă n-ar fi fost nici imposibilă, nici învechită, iar exemple sunt suficiente printre RPG-uri apărute mai recent sau aflate în producÅ£ie. AcelaÅŸi lucru s-ar putea spune ÅŸi despre luptă, deÅŸi mulÅ£i au fost convinÅŸi că o dată cu perspectiva izometrică va cădea ÅŸi lupta turn based. Problema nu era aici, pentru că veteranii RPG-urilor ÅŸtiu că se poate first person ÅŸi turn based (exemplele onorabile fiind Might and Magic sau Wizardry). E vorba până la urmă de cum au vrut producătorii să facă jocul. Îi putem blama pentru acest lucru? Mă tem că, oricât am spune că ne place universul Fallout, nu prea suntem în poziÅ£ia de a spune ceva. Până la urmă un Fallout 3 produs de Bethesda e mai bun decât deloc, deÅŸi mulÅ£i privesc cu părere de rău demo-ul cu ceea ce realizaseră cei de la Black Isle înainte de a-ÅŸi închide porÅ£ile. Până la urmă seria Fallout merge înainte. Nu ÅŸtim încă dacă ÅŸi progresează. Oblivion versus Fallout Åži dacă tot înaintez mai mult în „wasteland” trebuie să spun câte ceva ÅŸi de ultimele trailere ÅŸi hands on de la Bethesda. În afară de „War, war never changes”, muzica anilor ’50 ÅŸi imagini care să stârnească nostalgia cunoscătorilor sau curiozitatea celor mai noi într-ale gaming-ului, am văzut mai multe trailere cu secvenÅ£e din luptă. BineînÅ£eles, putem spune, e bine să vedem cum decurge lupta, ce arme sunt etc. Însă...asta e tot ce are Fallout 3 de oferit? Mai mult, dacă nu utilizezi VATS, se va transforma într-un shooter sau action? Va trebui să ne uităm de fiecare dată la filmuleÅ£ele sângeroase care, oricât de savuroase ar fi pentru unii, în mai mult de 100 de ore de joc vor deveni plictisitoare? Întrebări ar fi destule ÅŸi e foarte probabil să primim răspunsurile numai o dată cu lansarea jocului. Citeam pe IGN despre un hands on, că experienÅ£a din Fallout 3 este similară cu cea din Oblivion. Cât o fi de (i)relevantă această remarcă, intră în contradicÅ£ie cu ceea ce spuneau producătorii ÅŸi anume că Fallout 3 nu va fi „Oblivion with gunz”. Iar senzaÅ£ia din ultimele trailere este aceea de Oblivion. Minute în ÅŸir, nu am putut să ies din lumea lui Oblivion ÅŸi să mă îndrept spre cea a lui Fallout. Mostrele de dialog nu au fost prea convingătoare, în afară de limbajul colorat (care, trebuie să observăm, are loc doar în anumite contexte, nu trebuie să auzim „teh f word” în fiecare propoziÅ£ie, ca în GTA, de exemplu) nu am văzut nimic impresionant. Un lucru e cert, nu ne vom mai distra pe seama personajelor idioate pentru că în dialoguri nu va mai conta inteligenÅ£a. Mai rău este că Fallout 3 va suferi, cu siguranţă aceeaÅŸi boală ca Oblivion în privinÅ£a NPC-urilor: deÅŸi sunt bine realizate în materie de texturi ÅŸi detalii, sunt total inexpresive. Astfel, vedem un om care-Å£i spune să arunci un întreg oraÅŸ în aer, cu faÅ£a detaliată, cu luminile reflectate în ochelari, cu vocea bine articulată, însă care vorbeÅŸte de misiunea pe care Å£i-o încredinÅ£ează ca ÅŸi cum ar vorbi de cum a luat micul dejun. Până ÅŸi puÅ£inele personaje care se bucurau de reprezentări în dialoguri din vechiul Fallout aveau mai multe schimbări de expresie când le spuneai una sau alta (mă gândesc, de exemplu, la Lynette). Iar aici cei de la Bethesda n-au nici o scuză, referindu-ne strict la dialoguri cred că standardul impus de Mass Effect ar trebui să domnească mai ales în jocurile care au pretenÅ£ii de realizare grafică de nota 10. Alt aspect deranjant pe care l-am sesizat în trailere îl reprezintă luptele excesiv de sângeroase (oare mai e nevoie de perk-ul bloody mess?) ÅŸi cu foarte mulÅ£i adversari o dată. Aici aproape că nici nu mai zici că ai de-a face cu un RPG. Unde mai punem că dacă folosim VATS lupta se aseamănă mult cu eforturile pe care le făceau magii sau arcaÅŸii în Oblibion (aka hit and run). De asemenea, e suspectă distincÅ£ia între oraÅŸe ÅŸi wastelands, din câte am văzut, am o presimÅ£ire neagră că wasteland-ul va fi populat, ca în Oblivion, cu fel ÅŸi fel de inamici ÅŸi că explorarea va ajunge la un moment dat frustrantă. Dar pentru că am poposit suficient în pustietate, să revenim în „vault”.
Data publicării: 26 Octombrie 2008
Afişări: 2980

vezi toate articolele

Anunturi
Căutare
Recomandare
Test Drive Unlimited (PC)
Test Drive Unlimited este un GT / Street Racing Game, fiind unul dintre cele mai realiste jocuri ce se incadreaza in aceasta categorie. Jocul contine peste 70 de masini: Lamborghini, Ducati, Aston Martin, Mercedes, Saleen, Shelby, Jaguar, etc. toate fiind licentiate. Exteriorul masinilor cat si interiorul este detaliat la maxim. Jucatorul poate sa-si personalizeze masinile dupa bunul plac folosindu-se in exclusivitate de catalogul producatorului fiecarei masini.